Voittajapyörän omaava Salom ei uskalla kohdata tallipäällikkö Ajoa jääradalla

25.02.2013

Suomalaistalli Ajo Motorsport on jalostanut päällikkönsä Aki Ajon johdolla jo kolme ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaria.
Ranskalainen Mike Di Meglio voitti silloisen 125-kuutioisten tittelin vuonna 2008, MotoGP-luokan parrasvaloihin kohinalla noussut espanjalainen Marc Marquez teki saman tempun vuonna 2010 ja saksalainen Sandro Cortese ajoi puolestaan viime kaudella Moto3-luokan historian ensimmäisen mestaruuden.
Cortesen takana hopeaa kuitanneella ja nyt tämän tilalle Red Bull KTM Ajo-tehdastiimiin tulleella espanjalaisella Luis Salomilla, 21, on kaikki mahdollisuudet jatkaa edeltäjiensä viitoittamaa voittokulkua entisestään kiristyneestä kilpailutilanteesta huolimatta.
– Kilpailen voittajatiimissä ja minulla on voittajapyörä. Tällainen tilaisuus pitää hyödyntää, sanoo Salom.
Sen sijaan yhden ja omalta osaltaan eksoottisen houkuttelevalta tuntuvan tilaisuuden Mallorcan mies jättää suosiolla väliin. Kyse on jääradasta, jota useampikin Ajo Motorsportin kuljettaja on käynyt kummastelemassa vuosien saatossa.
– Aki on toki maininnut tästä ja tiedän, että hän on lajin moninkertainen mestari. Haluaisin ehdottomasti kokeilla jäärataa, sillä sen täytyy olla todella mukavaa. Ehkä tässä vaiheessa on kuitenkin parasta, että jätän tuon väliin, sillä epäilemättä Aki olisi murskaavan ylivoimainen minua kohtaan, virnistää Salom vilkuillen kysyvästi tallipäällikön puoleen.

”Suuri askel urallani”

Viime kaudella kaksi GP-voittoa tililleen kuitannut Salom on tehnyt uudessa tiimissään vakuuttavaa työtä Valenciassa ja Jerezissä ajetuilla virallisilla testijaksoilla. Hän oli molemmilla radoilla Moto3-luokan kolmanneksi nopein kuljettaja.
KTM:n käytännössä täysin uusi tehdaspyörä on istunut hyvin Salomin käteen.
– Pyörä toimii hienosti ja se on nopea. Töitä on tietenkin yhä paljon edessä, mutta olemme ehdottomasti oikealla tiellä.
– Sama pätee myös omaan työskentelyyni. Uusi ja todellakin ammattitaitoisesti toimiva tiimini on näyttänyt minulle, miten töitä ja asioita tulee tehdä oikein. Tämä on merkinnyt suurta askelta urallani ja olen tosi kiitollinen tiimille. Yhteistyö on ollut aivan mahtavaa, innostuu Salom.

”Aki rauhoittaa minua”

Aki Ajo on tehnyt suuren vaikutuksen ”El Mexicano” -lempinimeä tottelevan Salomiin.
– Aki on jopa hieman yllättänyt minut. Hän on samaan aikaan erittäin osaava teknikko ja tallipäällikkö.
Ajolla on ollut kautta aikojen taito käsitellä kovalla kokemuksella, näkemyksellä ja pohjoismaalaisella viileydellä ajoittain tunnetusti kuumaverisiä kuljettajia.
– Aki osaa rauhoittaa minua, sillä en ole tuntenut itseäni koskaan niinkään kylmäpäiseksi. Aki on auttanut minua ymmärtämään ja kunnioittamaan sen tärkeyttä, muotoilee Salom.
Red Bull KTM Ajo on monikansallinen tiimi. Vankkana peruspilarina on suomalaisuus, johon kokonaisuus rakentuu espanjalaisesta, italialaisesta ja saksalaisesta henkilökunnasta. Lisäksi Salomin tiimikavereista Zulfahmi Khairuddin on melasialainen ja Arthur Sissis australialainen.
– Se on vain hyvä asia. Opit samalla uusia kieliä, mikä on tärkeä seikka myös median kanssa, kertoo muutaman valikoidun sanan jo suomeksikin taitava Salom.

”Mestaruus vaatii
myös ripauksen onnea”

Moto3-luokan talvikauden viimeinen testijakso ajetaan 18.-21. maaliskuuta Jerezissä.
Jo kaksi aiempaa jaksoa ovat ehtineet osoittaa, että Moto3 pitää pintansa sarjan tasaisimpana ja myös arvaamattomimpana luokkana. Voittajakandidaateista ei ole pulaa.
– Tästä luokasta ei voi poimia esiin yhtä suosikkia. Moto3:ssa on paljon sellaisia kuljettajia, jotka voivat olla vahvoilla heti ensimmäisestä kisasta lähtien, tai sitten he voivat nousta esiin vaikkapa joskus kauden puolivälin tietämillä. Menestyminen edellyttää tasaisuutta ja ennen kaikkea kovaa työntekoa, korostaa Salom.
Salom jättää mestaruusspekuloinnin suosiolla muille.
– Kuten sanoin, kilpailu on äärettömän kovaa. Mestaruuden voittaminen vaatii miltei täydellisyyttä ja myös ripauksen onnea. Tässä lajissa vaarana vaanivat aina mahdolliset loukkaantumiset ja tekniset ongelmat.
– Minulla on voittajapyörä, mutta en tunne tämän tilanteen osalta paineita. Fiilikset ovat hyvät ja olen luottavainen. Aion pitää tämän tunteen yllä läpi kauden. Tärkeintä on jatkaa hyvää työntekoa, säilyttää keskittyminen ja edetä kautta nimenomaan kilpailu kerrallaan, Salom alleviivaa.