Niklas Ajolla on eväät Moto3-luokan tasaisen MM-sarjan kärkiryhmään

18.03.2014

cw1_3329PBMNBPPPPP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niklas Ajo käynnistää tulevana viikonvaihteena uransa neljännen MM-kauden MotoGP-sarjassa. Ajo, 19, ei kurota kuuta Qatarin taivaalta, mutta ei toisaalta kumartele kuviakaan avatessaan yhteensä 18 osakilpailua kattavan urakan Losailin valaistulla aavikkoradalla. Vauhti ja itseluottamus ovat hyvällä tasolla sopivalla rentoudella säestettynä.
Ajo tietää ja tuntee onnistuneen testikauden jäljiltä, että kuljettajassa riittää potentiaalia ja Husqvarnan tehdastiimin pyörässä kilpailukykyä hämmentämään tunnetusti äärimmäisen tasaisen Moto3-luokan kärkeä.
– Et voi koskaan tietää, mitä pitkä sarja tuo tullessaan, joten en puhu mielelläni sijoitustavoitteesta koko kautta peilaten. Tavoitteeni on olla mahdollisimman nopea ja tehdä työt mahdollisimman hyvin sekä keskittyneesti läpi kauden. Tulos tulee, kun hoidat työt laadukkaasti ja oikein, tähdentää Ajo.
– Avauskilpailukin on aina omanlaisensa testi, eli katsotaan ensin paineitta Qatarissa, miltä kisavauhti näyttää ja pyritään sitten kauden edetessä murtautumaan viiden nopeimman sakkiin. Muutama ensimmäinen kisa näyttää suunnan ja tilanne vaikuttaa jo nyt varsin mielenkiintoiselta. Uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet yltää kärkiryhmään, jatkaa Ajo.
Moto3-luokka on osoittautunut todella kilpailluksi, viihdyttäväksi ja yllätyksiä leipovaksi luokaksi. Pöytä on katettu ensi kaudeksi vastaavilla herkuilla.
– Luokasta on vaikea nostaa esiin yksittäistä mestarisuosikkia, mutta toisaalta haastajia on helppo löytää sitten sitäkin enemmän. Vaikuttaisi siltä, että luokasta on luvassa vielä aiempaakin tasaisempi. Moto3:ssa on mukana jo kokeneempia kuljettajia, mutta jälleen myös uusia ja nälkäisiä nuoria, Ajo kuvailee 33 kuljettajan nippua.

”On kunnia-asia olla mukana
tässä Husqvarna-projektissa”

Avant Tecno Husqvarna Ajon väreissä viilettävän valkeakoskelaisen valmistautuminen on sujunut suunnitelmien mukaan, vaikka kaikki olikin sydäntalvella uutta pyörää, sekä osittain myös tiimiä ja aina ajotyyliä myöten.
Espanjaan sijoittuneeseen testikauteen sisältyi sopivan säväyttävästi pari niin sanottua kuumaa kierrosta, joskaan pääpaino ei varsinaisesti niissä ollutkaan. Tärkeintä oli löytää tasaisuus sekä rutiini ja siinä myös onnistuttiin.
Ajo ajoi ison tukun nopeita kierroksia yksinään – muita seuraamatta ja muiden tekemisiä sen suuremmin silmäilemättä. Fokus oli tiukasti omassa suorituksessa.
– Testikausi oli hyvä ja pääsimme ajamaan kaikki 13 päivää kuivalla radalla. Saimme alle paljon kilometrejä, ehdimme kokeilla onnistuneesti monia eri asioita ja fiilis pyörään on hyvä. Lisäksi yhteistyö sujuu saumattomasti teknisen ryhmän kanssa, jossa nyt on hyvä vaihtaa ajatuksia ja näkemyksiä myös omalla äidinkielellä, Ajo viittaa MotoGP:stä vankan kokemuksen omaavan kisainsinöörinsä Erkki Siukolan puoleen.
Perinteikäs Husqvarna tekee paluun pitkän tauon jälkeen ratamoottoripyöräilyn parrasvaloihin. Aki Ajon johtamassa tehdastiimissä suomalaisnuorukaisen rinnalle kilpailee urallaan tähän mennessä kahteen MM-osakilpailuvoittoon yltänyt britti Danny Kent, 20.
– Koen kunnia-asiaksi saadessani olla mukana tässä Husqvarna-projektissa. Pyörä on tosi kilpailukykyinen ja sen yksi ehdottomasti vahvuuksista on erittäin voimakas moottori, sanoo Niklas Ajo.

Ajo lähestyy 50
GP:n rajapyykkiä

MM-sarjassa jo vuonna 2010 debytoineella Ajolla on plakkarissaan 48 GP:tä. Tasalukuihin ylletään näin ollen kauden toisessa, 13. huhtikuuta Teksasiin ja Austinin COTA-radalle sijoittuvassa osakilpailussa.
– Kokemusta alkaa olla jo ihan mukavasti radoista ja näistä kuvioista yleensäkin. Tälle kaudella mukaan tulee Argentiinan Termas de Rio Hondo, mutta se on ratana uusi tuttavuus kaikille. Argentiina merkitsee myös yhden osakilpailun lisäystä aiempaan. Kiirettä pitää, mutta tähän on jo totuttu, kuittaa Ajo.
Kaikkien mahdollisuuksien kauden 2014 osalta tositoimiin päästään torstaina, kun vuorossa ovat ensimmäiset vapaat harjoitukset Qatarin pääkaupungin Dohan tuntumassa sijaitsevalla 5380 metrin mittaisella Losailin radalla. Moto3-luokan ensimmäisistä MM-pisteistä kamppaillaan sunnuntaina klo 18 alkaen.
– Ratahan on hieno ja valaistus vaikuttava. Tosin ainakin torstaina rata on varmasti vielä likainen ja pito sen myötä huono. Ei muuta kuin lähdetään rakentamaan kokonaisuutta hyvillä ja positiivisilla mielin kohti sunnuntai-iltaa, suunnittelee Ajo.

* Moto3-luokan 1/18 MM-osakilpailun aikataulu Losailin radalla Qatarissa 20.-23.3:
Torstai 20.3.
17.00-17.40, 1. vapaa harjoitus
19.55-20.35, 2. vapaa harjoitus
Perjantai 21.3.
18.00-18.40, 3. vapaa harjoitus
Lauantai 22.3.
17.00-17.40, aika-ajo
Sunnuntai 23.3.
15.50-16.10, warm up
18.00, 1/18 MM-osakilpailu

* Losailin ratainfo:
Pituus 5380 metriä
Leveys: 12 metriä
Mutkat vasemmalle: 6
Mutkat oikealle: 10
Pisin suora: 1068 metriä
Valmistunut: 2004

* MotoGP-sarjan kauden 2014 MM-kalenteri:
23.03. Losail, Qatar *
13.04. Austin, USA
27.04. Termas de Rio Hondo, Argentiina
04.05. Jerez, Espanja
18.05. Le Mans, Ranska
01.06. Mugello, Italia
15.06. Barcelona, Espanja
28.06. Assen, Hollanti **
13.07. Sachsenring, Saksa
10.08. Indianapolis, USA
17.08. Brno, Tshekki
31.08. Silverstone, Iso-Britannia
14.09. Misano, San Marino
28.09. Aragon, Espanja
12.10. Motegi, Japani
19.10. Phillip Island, Australia
26.10. Sepang, Malesia
09.11. Valencia, Espanja
* Iltakilpailu
** Kilpailu lauantaina